Działalność każdej dużej lub małej firmy opiera się na jej pracownikach. To oni są odpowiedzialni za to, czy działa ona profesjonalnie i z sukcesami. Dobry pracownik stanowi wartość samą w sobie, dlatego pracodawcom powinno zależeć na pozyskaniu do pracy jak najlepszych ludzi. Zachęcający wystrój biura może w tym bardzo pomóc.

Atrakcyjne urządzenie biura – dlaczego może przyciągnąć pracowników?

O tym, że nie jest łatwo pozyskać do współpracy dobrego pracownika, wie każdy pracodawca. Pracownik, który zna swoją wartość i wie, jak wiele wnosi do firmy, ma swoje wymagania względem pracodawcy, który przecież zarabia na jego wiedzy, profesjonalizmie i umiejętnościach interpersonalnych. Dobry i doświadczony pracownik wybierze więc firmę, która potrafi to docenić. Oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia i innych benefitów finansowych, tym, co wiele osób najbardziej docenia w miejscu pracy jest dobra atmosfera. Wpływa na nią m.in. otoczenie, w jakim na co dzień się znajdujemy. Ładne i ciekawe urządzenie biura może pomóc zmotywować pracownika i sprawić, że będzie podchodził  do swoich zadań bardziej kreatywnie.

Wynajem biura dla firmy – czym się kierować?

Przestrzeń biurowa kojarzy nam się z chłodnymi i dość ponurymi przestrzeniami. Dla wielu pracodawców najważniejszy jest metraż. Biura, które znajdują się w wieżowcach to często duża, otwarta przestrzeń utrzymana w szarych kolorach i otoczona wielkimi oknami. Takie wnętrza nie są przyjazne dla ludzi, zwłaszcza, gdy ci muszą codziennie, często przez wiele godzin w nich przebywać. Taka przestrzeń może przygnębiać, wywoływać senność, dusić kreatywność i pozytywne emocje. Podobne odczucia mogą towarzyszyć również klientom, którzy nas odwiedzają. Można więc stwierdzić, że wybór odpowiedniego biura jest bardzo ważnym czynnikiem i może znacząco wpłynąć na losy naszej działalności. Elementy takie jak dobra lokalizacja lub prestiż budynku mają wpływ na postrzeganie firmy, ale często przecenia się ich rolę w budowaniu wizerunku. Równie ważne, a nawet ważniejsze od tych elementów, jest to, jaka atmosfera panuje wewnątrz lokalu. Zakup biura w dobrej lokalizacji nie jest ostatecznym krokiem. Kolejnym, równie istotnym, jest przygotowanie takiego wystroju, który będzie sprzyjał pracy.

Wnętrza, które motywują do pracy

Najszybszym i najprostszym rozwiązaniem wydaje się wynajem biura, które już posiada przyjazny pracownikom i budujący pozytywne otoczenie wystrój. Jeśli jednak nie zamierzamy się przeprowadzać, możemy odpowiednio przystosować lokal, który już użytkujemy. Przede wszystkim warto stworzyć dla pracowników specjalną przestrzeń relaksu, w której będą oni mogli na chwilę oderwać się od swoich obowiązków. Takie podejście wśród polskich pracodawców to wciąż raczej rzadkość. Często uważają oni bowiem, że w godzinach pracy powinniśmy oddawać się jedynie naszym obowiązkom. Jednak już wielokrotnie udowodniono, że pracownik, który ma możliwość zrelaksowania się w czasie pracy, jest bardziej wydajny i kreatywny. Mózg, by mógł sprawnie pracować, również potrzebuje odpoczynku i regeneracji.

Relaks równie ważny jak praca

W wielu dużych firmach, takich jak Google lub IBM pracownicy mają do swojej dyspozycji przestrzeń, w której mogą pograć w piłkarzyki lub gry wideo, zrelaksować się na fotelach masujących lub spokojnie zjeść posiłek. Tego rodzaju benefity często są dla pracownika bardziej atrakcyjne niż te czysto materialne. Ważny jest odpowiedni stosunek czasu poświęconego pracy do tego spędzonego na odpoczynku. Niektórzy pracodawcy, pozwalają nawet sobie i pracownikom na ucinanie w ciągu dnia krótkich drzemek. Coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się również umożliwianie pracownikom pracowania od czasu do czasu zdalnie. Ludzie cenią sobie pracodawców, którzy nie mają potrzeby wiecznie obserwować swoich podwładnych. Pracownik obdarzony zaufaniem i traktowany po partnersku zazwyczaj odwdzięcza się sumiennym wykonywaniem swoich obowiązków.

Zadbajmy o oświetlenie

Jeśli chcemy stworzyć naszym pracownikom przyjazne warunki pracy, warto, abyśmy zwrócili uwagę na parę ważnych kwestii. Jedną z nich jest oświetlenie. Powinniśmy postarać się o to, by wnętrza naszego biura miały odpowiednio duży dostęp do światła dziennego, które reguluje nasz rytm dobowy, wpływa na nasze samopoczucie i dodaje nam energii. Oczywiście oprócz światła dziennego musimy również zapewnić odpowiednie oświetlenie sztuczne. Zadbajmy o to, by oprócz światła głównego w biurze znajdowały się też liczne źródła światła bocznego. Pracownicy powinni mieć możliwość regulowania mocy oświetlenia w zależności od pory dnia i roku. Jasne pomieszczenia sprawiają, że czujemy się dobrze i jesteśmy ożywieni.

Kolory mają znaczenie

Taki efekt osiągniemy również za pomocą kolorów. W wystroju wnętrz unikajmy stosowania szarych i ponurych barw. W połączeniu z niedostatecznym nasłonecznieniem i brakiem odpowiedniego oświetlenia, tworzą senną i ciężką atmosferę, która nie sprzyja twórczej pracy. Warto również tak zorganizować przestrzeń, by umożliwiała elastyczne organizowanie pracy. Z jednej strony dobrze czasami zrobić burzę mózgów i wspólnie z innymi poszukiwać najlepszych rozwiązań, z drugiej strony każdy potrzebuje przestrzeni tylko dla siebie, by móc się skupić na swoich zadaniach. Zapewniając pracownikom pozamaterialne benefity i dając im większą swobodę w organizowaniu czasu pracy, pobudzamy ich kreatywność. Atrakcyjne warunki pracy budują pozytywny wizerunek firmy, zarówno w oczach potencjalnych pracowników, jak i klientów. Warto więc działać w tym kierunku.