Polacy decydując się na zakup mieszkania, kierują się przede wszystkim jego lokalizacją i ceną. Promocją, z której nabywcy korzystają najczęściej jest rabat od całkowitej ceny nieruchomości. Niemal połowa kupujących nie korzysta jednak z żadnego rabatu – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Zakup mieszkania to poważna życiowa decyzja, a cena i lokalizacja to najważniejsze kryteria wyboru podczas zakup nieruchomości. Obydwa w istotny sposób na siebie wpływają. Trzecim najważniejszym kryterium wyboru jest wielkość mieszkania i w zasadzie z takim samym wskazaniem – liczba pokoi.

Różne grupy, różne potrzeby

O ile cena kupowanego mieszkania oznacza uniwersalne kryterium, będące poza jakimikolwiek podziałami, o tyle właściwa lokalizacja nieruchomości dla wielu grup będzie oznaczała już coś zgoła innego. Główna linia podziału przebiega pomiędzy tzw. singlami i rodzinami z dziećmi. Ci pierwsi chętniej wybierają mieszkania położone w centrach miast, blisko pracy i miejsc, w których mogą spotykać się z przyjaciółmi. Rodziny uciekają raczej od zgiełku, szukają lokalizacji sprzyjających procesowi wychowywania dzieci, otoczonych odpowiednią infrastrukturą: przedszkolami, przychodniami, parkami. Takie miejsca dominują na obrzeżach miast lub na dalej od centrum położonych osiedlach.

Rożne grupy mają rożne potrzeby, jeśli jednak chodzi o lokalizację jeden czynnik jest absolutnie uniwersalny: dobra komunikacja. Nikt nie lubi godzinami stać w korkach lub marznąć na przystankach autobusowych podczas kolejnych przesiadek. Dla poszukujących mieszkania kwestia odległości od centrum spada czasem na drugi plan – liczy się przede wszystkim, to, czy wybrana okolica jest dobrze skomunikowana z resztą miasta

Promocje poszukiwane?

Niemal połowa osób, które kupiły mieszkanie przyznają, że nie korzystały z żadnej oferty promocyjnej. Wśród osób, które z takiej oferty skorzystały najpopularniejszy był rabat od całkowitej ceny mieszkania.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą ankiet internetowych CAWI. Łączna próba N=510 (osoby, które kupiły mieszkanie/dom na rynku pierwotnym oraz które zamierzają kupić mieszkanie na rynku pierwotnym lub wtórnym do końca 2018 roku).

materiał: ARC Rynek i Opinia
opracowanie: Otico.pl