Czym jest home staging?

Home staging (HS) to profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Ma pomóc osiągnąć jak najwyższą cenę lokalu w możliwie najkrótszym czasie i w aktualnych warunkach cenowych. Działania związane z home stagingiem to nie kapitalny remont mieszkania czy domu, a – w miarę możliwości – działania nisko kosztowe, angażujące zaledwie kilka procent wartości nieruchomości.  Sprzedając mieszkanie czy dom, musimy je wyróżnić spośród tysięcy innych nieruchomości dostępnych na rynku. Badania potwierdzają, że aż 80% ludzi nie potrafi wyobrazić sobie potencjału wnętrza, jeśli jest ono zagracone, nieposprzątane, ma dobrane nieodpowiednie kolory. Gdybyśmy jednak sprzedając nieruchomość, sprzedawali tylko gołe ściany, cały proces odbywałby się poprzez wymianę rzutów mieszkań, a przecież tak nie jest.

Czy home staging dotyczy tylko mieszkań?

HS to nie tylko mieszkania czy domy, ale także biura i lokale usługowe. Możemy spotkać się także z nazwą „office staging”. Podobnie jak w lokalach mieszkaniowych, nieruchomości komercyjne również potrzebują nowej aranżacji dostosowanej do obecnie wymaganych standardów.

HS to innymi słowy projektowanie wnętrz?

Nie. Podstawową różnicą pomiędzy projektowaniem wnętrz a home stagingiem jest brak znajomości gustów i preferencji kupującego czy najemcy. Tworząc projekt wnętrza, powinniśmy znać konkretne oczekiwania i upodobania naszego klienta, jego ulubione kolory, to, jak lubi spędzać wolny czas, etc.

W przypadku przygotowania nieruchomości na sprzedaż nie znamy potrzeb przyszłego lokatora. Dlatego styl przygotowywanych nieruchomości często nazywa się stylem hotelowym. Zgodnie z obowiązującymi trendami, dopasowanymi do odpowiedniej grupy docelowej, tworzymy wnętrze, w którym klient ma dostrzec potencjał aranżacyjny oferowanej nieruchomości.

Jakie są korzyści z home stagingu?

Cały proces sprzedaży mieszkań, domów czy wynajmu lokali użytkowych lub biur w większości przypadków wiąże się z silnymi emocjami właścicieli, często towarzyszy mu również duży stres. Sprzedający nierzadko już po pierwszym miesiącu obniżają cenę – od 3% w przypadku małych mieszkań do nawet 20% w przypadku domów – gdyż sądzą, że to właśnie zbyt wysoka cena jest powodem znikomego zainteresowania ze strony kupujących. Niestety dzieje się tak również dlatego, że mieszkanie jest nieprzygotowane, zdarza się, że brudne, a na stronach internetowych z jego ofertą brakuje profesjonalnie wykonanych zdjęć. Wszystko to wpływa na brak odpowiedniej prezentacji nieruchomości. Home staging ma natomiast na celu zmienić ten stan, wygenerować duże zainteresowanie nieruchomością i doprowadzić do jej szybkiej sprzedaży.

Zainwestowanie w nieruchomość przed wystawieniem na rynek oferty może podnieść jej wartość o kilka, a nawet kilkadziesiąt procent! Home staging zapewnia więc nie tylko oszczędność czasu – przyspieszając proces sprzedaży – ale także lepszy wynik finansowy. Nie mówiąc już o czynniku mało wymiernym, ale bardzo ważnym – redukcji stresu. Każdy kolejny tydzień, miesiąc czy kwartał czekania na skuteczną sprzedaż często spędza przecież sen z powiek sprzedającego.

Jak wygląda profesjonalne przygotowanie mieszkania do sprzedaży?

W procesie przygotowania kluczowa jest zmiana nieruchomości z „do mieszkania” na „do sprzedania”. Pierwszym etapem jest na pewno gruntowne posprzątanie. Często słyszę od Klientów: „Ale my tu mieszkamy, niech klienci zobaczą prawdziwe życie, po co sprzątać?” Wtedy pytam, czy jak sprzedają samochód, to pokazują go takim, jaki jest? – brudny i zakurzony, czy też jadą na myjnię, sprzątają w środku, wyrzucają śmieci, stosują odświeżacze powietrza? Ze sprzedażą nieruchomości jest tak samo. Każdy kupujący będzie się czuł lepiej w czystej przestrzeni, nawet jeśli na co dzień daleko mu do Perfekcyjnej Pani Domu.

Kolejnym etapem jest depersonalizacja i pozbycie się zbyt dużej ilości dekoracji, obrazów etc. Naszym celem jest pokazanie przestrzeni nieruchomości oraz możliwości aranżacji jej na nowo. Kolejna rzecz, którą należy wykonać to odświeżenie ścian i neutralizacja kolorów.  Musimy także zadbać o drobne naprawy, tj. cieknący kran, niedziałający dzwonek czy odpadającą listwę – nikt nie chce przeprowadzać się do domu, w którym już od samego początku trzeba będzie „coś” naprawiać.

Spotkałam się ze stwierdzeniem, że home staging jest od ukrywania wad mieszkania – nic bardziej mylnego! Dokładnie odwrotnie, HS ma na celu wyeksponowanie atutów nieruchomości. Doskonale może posłużyć nam do tego zmiana oświetlenia, np. dodanie dodatkowych lamp stojących, które nie tylko spełnią rolę klimatycznej dekoracji, ale także doświetlą nieruchomość. Ostatnim, ale równie istotnym elementem jest dekoracja wnętrza. Należy pamiętać, aby nie przesadzić z ilością dekoracji, jednak zasłony, narzuty, poduchy i dywany w odpowiednim kolorze dodadzą wnętrzu przytulności. W myśl zasady, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!

Jak dużo musimy zainwestować?

Wszystko zależy od stanu wyjściowego nieruchomości. Są mieszkania, które mają odpowiednie kolory i dodatki, wystarczy po prostu poprzestawiać kilka mebli. Wtedy działanie jest bezkosztowe. Czasami należy tylko odmalować wnętrza lub wybrać kilka dodatków. Są też takie mieszkania, bardzo często dziedziczone, w których znajdują się meble z czasów PRL i całym wystrojem oraz klimatem przypominają czasy minionej epoki, wtedy inwestycja na pewno będzie większa. Jednak przygotowanie mieszkania to nie zawsze obowiązek kupowania nowych mebli, często można je o prostu przemalować bądź kupić meble używane – dużo tańsze, a świetnie spełniające swoją rolę. Dlatego tak ważne jest określenie budżetu liftingu.

Czy zawsze powinniśmy korzystać z usług home stagera?

W obecnej sytuacji na rynku nieruchomości, kiedy mamy większą ilość dostępnych mieszkań czy domów niż kupujących – szczególnie istotne jest, aby nasza oferta przyciągnęła zainteresowanie Klientów. Naszym zadaniem jest wyróżnienie oferty spośród tysiąca innych. Odwiedzając portale branżowe, po dotarciu do trzeciej strony osoba poszukająca nieruchomości przegląda już tylko zdjęcia główne. Aby zachęcić ją do sprawdzenia szczegółów oferty – zdjęcie musi intrygować i przyciągać uwagę. Tylko wtedy istnieje szansa na przejście do kolejnego etapu – umówienia się na oglądanie mieszkania czy domu.

O ile home staging może przyspieszyć proces sprzedaży lub wynajmu?

Moje własne, blisko 5-letnie, doświadczenie, pokazuje, iż mieszkania, które były na rynku 9-12 miesięcy, po przeprowadzeniu HS sprzedawały się w ciągu zaledwie 14 dni! Jeszcze bardziej imponujący wynik obserwowali właściciele mieszkań, które trafiały na rynek dopiero po HS. Z informacji przez nich przekazywanych wynikało, że średni czas oczekiwania na klienta zdecydowanego na zakup skrócił się do 4 dni. Podobnie jest w przypadku mieszkań czy biur przygotowywanych na wynajem.

Jedna z moich klientek przez 2 miesiące nie mogła wynająć kawalerki na wrocławskich Krzykach. Po zainwestowaniu ok. 600 złotych właścicielka znalazła najemcę mieszkania w zaledwie 2 godziny od zamieszczenia ogłoszenia! Statystyki zmieniają się wraz z czasem. Obecnie rynek robi się dużo bardziej wymagający. Duży wpływ ma na to również sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i zdolności kredytowej. Młode osoby, które otrzymują kredyt na wymarzone M, mają wyliczone co do grosza pieniądze na inwestycje w nieruchomość. Często nie zostaje nic na remont czy zmianę aranżacji na „swoją”. Dlatego też Klienci chętniej kupują mieszkania, w których od razu mogą zamieszkać.

Jak wygląda cały proces przygotowania?

Klient ma kilka opcji, z których może skorzystać. Podstawową usługą jest konsultacja, podczas której właściciel dowiaduje się, jakich zmian należy koniecznie dokonać, aby doszło do sprzedaży lub wynajmu. Następnie sam dokonuje odpowiednich przeróbek. Jeśli ktoś boi się, że nie zapamięta wszystkich informacji, może zamówić Raport HS. Jest to dokument, który dokładnie opisuje sugerowane zmiany w każdym pomieszczeniu. Jest on tworzony na bazie wcześniej wykonanych zdjęć. Jeśli natomiast Klient nie ma czasu, aby dokonać metamorfozy samodzielnie lub nie czuje się kompetentny w temacie aranżacji nieruchomości, można zamówić kompleksową usługę home stagingu. Zawiera ona przygotowanie nieruchomości wraz z wykonaniem profesjonalnej sesji zdjęciowej.