Podejmując decyzję o sprzedaży nieruchomości, właściciele działki, domu lub mieszkania często muszą przejść przez skomplikowany proces, aby po transakcji zostać szczęśliwymi posiadaczami gotówki na swoim koncie. O tym, jak usprawnić przebieg sprzedaży opowie Adam Jasiński, doświadczony pośrednik nieruchomości i doradca z Poznania. 

Od czego rozpocząć sprzedaż nieruchomości?

Jeśli planujemy szybką sprzedaż nieruchomości, pierwszym krokiem będzie ustalenie trzech podstawowych elementów:

  1. Wyznaczenie czasu na sprzedaż nieruchomości.
  2. Określenie ostatecznej kwoty, jaką chcemy uzyskać.
  3. Ustalenie terminu, w którym jest możliwe przekazanie nieruchomości nowemu właścicielowi.

Kolejny etap to skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów, związanych z oferowaną nieruchomością. Warto przygotować dokumenty do sprzedaży już na początku, tak aby w przyszłości nie martwić się, czy na czas zdążymy pozyskać aktualne pisma do przeprowadzania transakcji.

Dalszy krok to analiza rynku nieruchomości. Należy skupić się na ofertach sprzedaży o podobnych parametrach. Weźmy pod uwagę przede wszystkim: rodzaj nieruchomości, jej lokalizację oraz cenę.

W przypadku działek budowlanych szczególnie ważne są: powierzchnia, szerokość, uzbrojenie, przeznaczenie w planie lub warunkach zabudowy. Biorąc pod uwagę mieszkania, najbardziej liczy się metraż, liczba pokojów i wyposażenie, a w przypadku domów dodatkową wartość stanowi m.in. powierzchnia działki. Taka podstawowa analiza pozwoli na rozeznanie w aktualnych realiach rynkowych i pomoże w przygotowaniu się na kolejne etapy związane np. z określeniem ceny nieruchomości.

Podanie właściwej ceny to najtrudniejszy etap, zaraz po podjęciu decyzji o sprzedaży nieruchomości. W tym miejscu mogę zasugerować, że najlepszym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do specjalisty od rynku nieruchomości. Ustalenie adekwatnej ceny jest ważną decyzją, która pozwala na szybką sprzedaż.

Przygotuj plan sprzedaży i nieruchomość

W tym miejscu należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które na różnych etapach pomogą przyspieszyć sprzedaż. Określ minimalną cenę, za którą chcesz sprzedać działkę, mieszkanie czy dom. Wyznacz, ile czasu dajesz sobie na sprzedaż nieruchomości. Następnie określ budżet, który chcesz przeznaczyć na wypromowanie oferty oraz określ, ile czasu potrzebujesz na przeprowadzkę.

Dobrym krokiem jest stworzenie profilu idealnego nabywcy. Na tym etapie można odpowiedzieć sobie na pytanie, czy odpowiedni będzie klient kupujący ze środków własnych, czy za pomocą kredytu. A jeżeli nabywca wspomaga się kredytem, to czy umowa przedwstępna ma być w formie zwykłej, czy notarialnej oraz czy klient ma wpłacić zadatek, a może zaliczkę.

Kolejnym zadaniem jest przygotowanie nieruchomości. W przypadku oferty sprzedaży domu lub mieszkania, posprzątaj wnętrze i wykonaj home staging. Oferując na sprzedaż działkę budowlaną, warto pomyśleć o przycięciu trawy lub usunięciu niepożądanych krzewów.

Znajdź dobre miejsce do zamieszczenia ogłoszenia

Aktualnie na rynku istnieje kilka portali ogłoszeniowych, na których można publikować oferty sprzedaży nieruchomości. W ich obrębie mamy możliwość dodawania do ogłoszeń zdjęć, opisów, rzutów oraz filmów.

W zależności od konkretnego portalu istnieją różne systemy publikacji, które oferują inne efekty pod względem skuteczności odbioru. Przykładowo, niektóre portale posiadają zdecydowanie większy zasięg i skuteczność w danym regionie Polski. Dzięki dokonaniu odpowiedniego wyboru, zwiększamy szanse na powodzenie w sprzedaży nieruchomości oraz przyspieszamy cały jej proces.

Prezentuj korzyści oferty

Tworząc opis nieruchomości na portalach ogłoszeniowych, musimy zbudować treść, która przyciąga uwagę, motywuje do działania i zachęca do kontaktu w sprawie zakupu. W tym zakresie warto stosować język korzyści.

Posługując się językiem korzyści, powinniśmy wyeksponować w ogłoszeniu pewne cechy naszej oferty, dodając np. takie informacje: „W cenie nieruchomości jest nowa, posiadająca gwarancję, energooszczędna pralka, dzięki której właściciel zmniejszy koszty zużycia energii elektrycznej”. Klient musi zauważyć dodatkowe zalety płynące z posiadania danego produktu, w tym przypadku nieruchomości, aby doszło do zainteresowania ofertą i późniejszej, szybkiej sprzedaży.