Praca agenta nieruchomości to nie tylko zamieszczanie ogłoszeń w serwisach internetowych. Przeciętny potencjalny klient agencji nieruchomości może to zrobić sam. Wystarczy, że wykona potrzebne zdjęcia i samodzielnie uzupełni formularz na stronie. Co więcej, jako agenci, możemy być pewni, że większość klientów zgłaszających się do biur pośrednictwa samodzielną próbę sprzedaży ma już za sobą. A zatem…

Sprzedaż nieruchomości – czyli jak sprzedać mieszkanie?

Zanim zapyta nas o to klient, sami musimy znać odpowiedź na to pytanie. Klient musi wiedzieć, za co będzie płacił. Najważniejsze, by przekonać go, że powierzając nam transakcję, może mieć pewność, że przebiegnie ona skuteczniej, niż gdyby przeprowadzał ją sam. Nie wystarczą tu jedynie czcze słowa. Za obietnicami muszą podążyć konkretne działania.

Agent nieruchomości musi znać dokładnie rynek, na którym funkcjonuje. Wąska specjalizacja pomaga budować obraz profesjonalisty. Można skupić się na wytyczonym obszarze geograficznym, specjalizować się w obrocie mieszkaniami, domami czy działkami albo zdecydować się na obsługę instytucjonalną. Wybór jest szeroki. Najważniejsze jest to, by nie starać się być specjalistą od wszystkiego.

Agent funkcjonujący w ramach rynku nieruchomości powinien zaczynać swój dzień pracy od analizy tego rynku w odniesieniu do poprzednich dni. Dobrze jest prześledzić ogłoszenia. Czy dopisano wiele nowych, a może część starszych już zniknęła? W jak wielu ofertach zmieniono cenę? Dlaczego zmieniono treść ogłoszenia dotyczącego mieszkania w tej zabytkowej kamienicy? Mając dogłębną wiedzę o rynku, na którym funkcjonujemy, możemy z pełną odpowiedzialnością zająć się mieszkaniem oferowanym przez klienta. Powinniśmy wraz z klientem przemyśleć strategię dotyczącą tego, jak sprzedać to konkretne mieszkanie. Musimy ocenić potencjał lokalu i miejsce, jakie może zająć na rynku tu i teraz. Tylko taka analiza doprowadzi do skutecznej i szybkiej sprzedaży.

Na rynku wciąż wiele jest nieruchomości, których ogłoszenia „wiszą” w serwisach internetowych miesiącami. Rolą agenta nieruchomości jest sprowadzenie właściwego klienta do właściwego mieszkania. Mieszkanie, które sprzedajemy to produkt. Musimy się zastanowić, do kogo ten produkt kierujemy, wówczas łatwej nam będzie pozyskać właściwego klienta. Nie będziemy na oślep powielać treści ogłoszeń. Zamiast tego znajdziemy sposób na to…

Jak skutecznie sprzedać dom właściwemu klientowi?

Rozpoczynając sprzedaż nieruchomości, należy zastanowić się, kto może jej poszukiwać. Ogłoszenia funkcjonujące niegdyś w prasie z lakonicznym komunikatem „mieszkanie Warszawa sprzedam” już nie wystarczą. Dziś nasz przekaz musi trafić wprost do konkretnego odbiorcy. Jeśli przeanalizowaliśmy potencjał sprzedawanego mieszkania i ewidentnie jest ono stworzone dla młodego mężczyzny, singla, poszukującego swojego pierwszego samodzielnego lokum, to darujmy sobie w opisie zachwalanie bliskiej odległości do przedszkola i znakomitej przychodni w okolicy. Lepiej skupić się na zaletach lokalizacji, do której łatwo dotrzeć o każdej porze dnia i nocy oraz na bogatym zapleczu gastronomicznym oferującym dania na wynos.

Tworząc ofertę, powinniśmy tak pozycjonować ogłoszenie, by z łatwością trafił na nie potencjalny klient. Ważne są słowa kluczowe i zaznaczenie właściwych opcji wyszukiwania. Dobrze skrojone ogłoszenie przysporzy nam najwięcej potencjalnych klientów. Tak przemyślana oferta pomoże nam również znaleźć inne ścieżki dotarcia do potencjalnego nabywcy. Zawęża się spektrum portali, na jakich powinniśmy zamieścić posty, czy kawiarni, w których możemy zostawić ulotki, większy sens ma wtedy również rozmowa z kolegami po fachu i klasyczna poczta pantoflowa, czyli…

Networking

Według opinii pośredników sieć kontaktów jest jednym z ważniejszych warunków skutecznego pozyskiwania klientów. Warto wymieniać się informacjami o posiadanych ofertach. Być może będąca w naszej sieci kontaktów osoba posiada akurat wiedzę o kimś, kto szuka właśnie tego, co mamy w ofercie. Będąc profesjonalistami, nie powinniśmy bać się wymiany informacji z innymi pośrednikami. Może zdarzyć się tak, że my mamy w ofercie wymarzone mieszkanie dla klienta naszego konkurenta. Lepiej wówczas połączyć siły i zamknąć transakcję. Nic tak nie cieszy, zarówno nabywców, jak i sprzedających, jak tempo i sprawność dobicia targu. Dobrze zbudowane relacje mogą przydać się w wielu aspektach pracy agenta. O sprzedawanej nieruchomości powinniśmy wiedzieć jak najwięcej, więcej nawet niż sprzedający.

Dobrze jest jeszcze w czasie poszukiwania klientów przejrzeć dokumentację i sprawdzić, czy nie będzie brakowało w niej papierów potrzebnych do finalizacji sprzedaży. Ewentualne wątpliwości pomoże nam rozwiać zaprzyjaźniony notariusz, znająca na wylot plany zagospodarowania przestrzennego urzędniczka z gminy czy geodeta, który sam na tym terenie planował instalacje melioracyjne. Najważniejszą grupą w tej sieci są jednak nasi zadowoleni klienci. Jeśli dzięki nam z sukcesem dokonali sprzedaży nieruchomości lub zakupili, to na pytanie swoich znajomych, jak sprzedać dom, jak sprzedać mieszkanie, jak napisać ogłoszenie, jaką podać cenę – skierują pytających wprost do nas, przekonując ich, że nie warto samemu tracić czasu na wypełnianie kwestionariuszy w serwisach ogłoszeniowych.