Moda na zdrowy tryb życia sprawiła, że coraz więcej osób jest aktywnych fizycznie. Ćwiczą, biegają, chodzą na siłownie, zdrowo się odżywiają. W celu aktywnego spędzania czasu, ludzie zaczynają również częściej jeździć na rowerze i to nie tylko w swoim wolnym czasie, ale również dojeżdżając w ten sposób do pracy lub na uczelnię. Jest to bardzo pozytywny trend, przesiadanie się z samochodów na rowery. Zmniejsza korki na ulicach, do powietrza przedostaje się mniej zanieczyszczeń.

Badania pokazały nawet, że w miastach w których zwiększa się liczba rowerzystów, zmniejsza się nie tylko liczba wypadków z ich udziałem, ale i ogólnie liczba zdarzeń na drodze. Warto więc wspierać ten trend i zachęcać ludzi do częstego korzystania z rowerów. Jednym ze sposobów jest budowanie infrastruktury dla rowerzystów. Ścieżki rowerowe są bardzo ważne nie tylko na terenach zielonych miasta, ale przede wszystkim na miejskich drogach.

Zwiększają bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, głównie pieszych i samych rowerzystów. Jazda na ulicy razem z większymi i mniejszymi samochodami jest dużym niebezpieczeństwem. W przypadku zdarzenia na drodze, rowerzysta jest zawsze na gorszej pozycji i często może się to skończyć dla niego tragicznie. Część ludzi najzwyczajniej w świecie boi się przez to poruszać po mieście na rowerze, dlatego władze miast powinny robić wszystko, by ten czynnik strachu wyeliminować. Miasto przyjazne rowerzystom będzie przyciągać ludzi, dla których jazda na rowerze to istotna część życia, dlatego warto budować w nich np. mieszkania na sprzedaż.

Miasto przyjazne rowerzystom – ranking

W Polsce coraz więcej miast chce sprzyjać rowerzystom. To, czy miasto jest im przyjazne, zależy od kilku czynników. Tym najbardziej obiektywnym jest długość ścieżek rowerowych liczona w kilometrach. Najwięcej ścieżek rowerowych mają największe miasta w Polsce. Od lat w rankingu przoduje stolica – w Warszawie długość ścieżek rowerowych wynosi 495 kilometrów. Drugie miasto w rankingu, czyli Wrocław, ma ich 214 kilometrów. Podium zamyka Gdańsk z liczbą 185 kilometrów tras rowerowych. Jak widać w rankingu przodują same największe miasta, na kolejnych miejscach również znajdują się duże miejscowości. I tak: miejsce 4 – Kraków (165 km), miejsce 5 – Łódź (146 km), miejsce 6 – Poznań (129 km), miejsce 7 – Lublin (110 km), miejsce 8 – Białystok (107 km), miejsce 9 – Rzeszów (100 km), miejsce 10 – Szczecin (98 km).

Warto zwrócić uwagę, że polskie miasta bardzo szybko rozwijają infrastrukturę dla rowerzystów, w 2010 roku tylko dwa miasta miały powyżej 100 km tras rowerowych. Obecnie jest ich już 9 – to dość duży wzrost. Inne miasta też istotnie rozwinęły swoją infrastrukturę rowerową. Nie powinniśmy jednak patrzeć jedynie na te gołe liczby, w oderwaniu od innych czynników. Duże miasta mają więcej dróg, więc z automatu będą mieć również więcej ścieżek rowerowych. Małe miasteczko, mimo że liczba tras rowerowych, które posiada, nie jest na pierwszy rzut oka zbyt imponująca, może być również bardzo dobrze przystosowane do potrzeb rowerzystów. Nawet niewielka liczba kilometrów dróg może być wystarczająca dla niedużego miasta.

Ścieżki rowerowe w mieście i ich jakość

Jeśli porównujemy miasta pod względem obecnej w nich infrastruktury rowerowej, powinniśmy również patrzeć na jakość tej infrastruktury. Stan nawierzchni i to, z czego jest wykonana w znacznej mierze wpływa na bezpieczeństwo oraz jakość jazdy. Również sam układ ścieżek rowerowych w połączeniu z innymi ciągami komunikacyjnymi, będzie oddziaływał np. na płynność jazdy oraz bezpieczeństwo. Drogi asfaltowe, które zapewniają najlepszą jakość jazdy, aż w 86 procentach posiada Rzeszów. Jeśli chodzi o wprowadzanie na ulice kontraruchu, to przoduje w tym Gdańsk, który ma 47 kilometrów takich dróg, następny Kraków ma ich 24 kilometry.

Najprostsze, a przy okazji tanie rozwiązanie, jakim są pasy dla rowerzystów, w największej ilości posiada Warszawa – prawie 21 kilometrów. Kolejny Wrocław ma ich prawie 19 km, a Lublin 14. Oprócz jazdy po mieście, rowerzyści cenią sobie również trasy krajoznawcze, gdzie mogą odpocząć od zgiełku miasta. Ważna jest więc również liczba ścieżek rowerowych na obrzeżach miast i terenach podmiejskich, oraz trasy z centrów miast, prowadzące do obrzeży lub pobliskich miejscowości. Najwięcej takich połączeń oferuje Białystok, aż 9 tras, w Warszawie jest ich 8, w Gdańsku 6, a w Łodzi 4 kierunki. Widać, że polskie miasta rozwijają się i z roku na rok ulepszają warunki dla rowerzystów, warto z tego korzystać i jeździć na rowerze, dla lepszego zdrowia i mniej zanieczyszczonego powietrza.

Lepsza infrastruktura rowerowa to lepsza jakość życia

Ścieżki rowerowe w mieście są obecnie bardzo pożądane. Zmiana trybu życia, zwłaszcza wśród młodych ludzi, wymusza na władzach miast tworzenie udogodnień. A gra toczy się o dużą stawkę. Miasta, które nadążą za zmianami, zawalczą tym samym o nowych mieszkańców i inwestorów.