Sprzedajesz nieruchomość i postanowiłeś powierzyć to agencji nieruchomości. Mieszkanie czy dom to często majątek życia i lepiej zdecydować się na wybór pośrednika nieruchomości. Jak podjąć właściwą decyzję?

Jak wybrać pośrednika?

Wybór dobrego pośrednika nieruchomości wbrew pozorom nie jest prostym zadaniem. Na co zwrócić uwagę przy doborze profesjonalisty?

  • Najlepszym miernikiem dobrego pośrednika są jego polecenia, czyli rekomendacje, które otrzymał od innych klientów. Możesz w tej sprawie podpytać rodzinę lub znajomych, którzy korzystali z podobnych usług. Dobry pośrednik wie, że najlepszą reklamą jest zadowolony klient.
  • Przede wszystkim sprawdź, czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Dodatkową zaletą jest przynależność do lokalnego stowarzyszenia pośredników (listę stowarzyszeń można znaleźć na stronie www.pfrn.pl).
  • Najpierw umów się na spotkanie. Dobrze, aby uczestniczyły w nim wszystkie osoby decyzyjne, które są związane ze sprzedażą nieruchomości. Poznaj osobę, z którą masz współpracować.
  • U pośrednika liczy się nie tylko doświadczenie, zaangażowanie, staż pracy i wiedza na temat rynku nieruchomości. Ogromne znaczenie ma jego osobowość, empatia, pasja do wykonywanej pracy, determinacja i pewność siebie. Suma tych cech gwarantuje sukces w sprzedaży Twojej nieruchomości.
  • Zwróć też uwagę, czy pośrednik współpracuje np. z doradcą kredytowym lub zaufanym notariuszem, a także rzeczoznawcą majątkowym.

O co zapytać na spotkaniu z pośrednikiem?

Zanim umówisz się na pierwsze spotkanie, warto zadać sobie pytanie: czego tak naprawdę oczekujesz od pośrednika?

Odpowiedź na powyższe pytanie, jeszcze przed podpisaniem umowy, pozwoli uniknąć niedomówień. Agent powinien przedstawić Ci jasne zasady współpracy. Umów nigdy nie należy podpisywać w pośpiechu. Musisz mieć czas przeczytać wcześniej umowę, nie na kolanie przed blokiem, ale na spokojnie. Powinieneś też dowiedzieć się, za co zapłacisz i do czego będzie zobowiązane biuro w ramach swojego wynagrodzenia. Dlatego oczekuj, że agent z biura nieruchomości odpowie na każde Twoje pytanie związane z umową i wyjaśni zakres warunków współpracy.

Pierwsze spotkanie z pośrednikiem ma bardziej służyć wspólnemu poznaniu się i zbudowaniu wzajemnego zaufania. Może to niektórych zaskoczyć, ale na pierwszym spotkaniu to pośrednik zadaje wiele pytań. Musi dowiedzieć się jak najwięcej na temat nieruchomości oraz Twoich oczekiwań. Bardzo ważnym aspektem jest sprawdzenie dokumentacji mieszkania czy domu. Lista ta, w zależności od nieruchomości, może być bardzo długa, z czego często nie zdajemy sobie sprawy, sprzedając samodzielnie.

Dlaczego tyle pytań i dokumentów? Dzięki nim możemy szybko zorientować się, czy mamy przed sobą profesjonalnego pośrednika. Bądźmy też szczerzy – określmy, jakie mamy możliwości finansowe, dlaczego sprzedajemy nieruchomość, jak szybko musimy sfinalizować sprzedaż.

Umowa na wyłączność

Warto podpisać umowę na wyłączność, która daje wiele więcej możliwości oraz działań marketingowych. W praktyce oznacza to:

  • wygodę, ponieważ jedna agencja = jeden pośrednik,
  • oszczędność i organizację czasu,
  • promocję i efektywność sprzedaży,
  • dokładną lokalizację,
  • home staging,
  • profesjonalną sesję zdjęciową,
  • filmowanie dronem,
  • dzień otwarty,
  • współpracę z innymi agencjami nieruchomości,
  • opiekę prawną,
  • bezpieczeństwo.

Dodatkowym atutem podpisania umowy na wyłączność są usługi, które mogą przyspieszyć sprzedaż Twojej nieruchomości.

Dobra wycena nieruchomości

Trzeba zacząć od rzetelnej analizy rynku. Często klienci przeceniają swoje lokale i nie można sprzedać ich za taką cenę. Potrzebne jest więc urealnienie ceny możliwej do osiągnięcia ze sprzedaży. Podpisując umowę na wyłączność, pośrednik w obrocie nieruchomościami pomoże Ci oszacować wartość możliwą do uzyskania na podstawie cen transakcyjnych z ostatnich kilku miesięcy. Oczywiście dotyczy to nieruchomości zbliżonych parametrami do Twojej. Przy bardziej złożonych przypadkach można liczyć na współpracę z rzeczoznawcą majątkowym, który wykona operat szacunkowy.

Dokumentacja

Sprawy formalne i „papierologia” nie należą do najłatwiejszych. Nic tak nie zniechęca sprzedających i kupujących, jak problemy, utrudnienia i czas oczekiwania na dokumentację. Agent powinien zaoferować nam pomoc w skompletowaniu dokumentów.

Zatem, jeśli podjąłeś już decyzję o sprzedaży, czas na wybór pośrednika nieruchomości.